Make Up Institute je nejlepší škola make-upu v České republice. Jejími kurzy prošlo už mnoho studentů, kteří našli uplatnění po celém světě. Tento rok otevřela její ředitelka Markéta Davidovich v Praze už druhou pobočku a pomalu míří i do zahraničí.
Stojíte za nejlepší make-up školou v České republice a možná jednou z nejlepších v Evropě. Jak se vám to povedlo?
Od začátku podnikání klademe s celým týmem důraz na kvalitu, což v Česku pořád není samozřejmost. Stále tu hodně firem vzniká hlavně proto, aby lidé vydělali peníze, takže kvalita jde stranou. To se týká i všemožných kurzů. Existuje obrovské množství vzdělávacích seminářů, v nichž se během víkendu můžete stát prakticky čímkoliv. Ale už se nikdo neptá, co budete dělat potom. Co budete dělat, až v neděli večer odejdete s diplomem? Dala jsem si závazek vybudovat školu, která se o studenty postará i po skončení kurzu. Mým cílem není vychovávat vizážisty, kteří si nakoupí vybavení a budou sedět doma na židli a čekat na zakázku. Lidé vědí, že když přijdou studovat do Make Up Institutu, nenecháme je odejít jenom s diplomem, ale nabídneme jim i praxi, kterou dostanou od těch nejlepších profesionálů v Česku. Také mám radost, že se mi kolem školy podařilo vytvořit komunitu lidí, kteří na nás nezapomínají ani po kurzu. Spousta lidí se zastaví, když jdou kolem, přijdou nás pozdravit nebo prostě jen nasát atmosféru, která jim chybí.
Co od vás absolventi dostanou nad rámec make-upu kurzu?
Každému nabízíme konzultace a marketingové kurzy zdarma, kde s absolventy řešíme, jak si stanovit cenu za služby, jak zjistit, kde je jejich klientela a podobně. Protože ono je něco jiného, když líčíte v Liberci a něco jiného, když totéž děláte v Miláně. Člověk musí mít jiné portfolio, jiné ceny, jiné vybavení.
Co je nejčastější rada, kterou dáváte svým absolventům?
Doporučuju jim znát dobře svou konkurenci a od ní odpíchnout vlastní byznys. V praxi to znamená zjistit si, která vizážistka je v mém okolí nejvyhledávanější, tam se inkognito objednat a odpozorovat jak líčí, kde líčí, čím, za kolik a podle toho si načrtnout vlastní byznys plán. Bez téhle základní strategie se nedá uspět.
Vaši absolventi úspěchy mají. Komu se daří nejlépe?
To se tak nedá říct. Mám absolventky, které pronikly do světového filmového světa a jsou součástí obrovských projeltů či kampaní. Několik lidí se uchytilo v médiích i u velkých kosmetických značek. To jsou úspěchy, které hezky znějí na papíře, ale vizážistka, která se dokázala prosadit na malém městě ve svém vlastním salonu, má pro mě stejnou hodnotu. Pro mě je úspěšný jakýkoliv absolvent, který zjistí, v čem má sílu. Protože to je v make-upu to nejtěžší. Nalít si čistého vína a říct si, na co mám a na co ne. Všichni by chtěli dělat kreativní vizážistiku, kreativní umělecké make-upy, jenže málokdo na ně má talent. Pak je ale plno lidí, kteří výtvarné cítění na tento typ make-upu třeba nemají, ale jsou skvělí v kontaktu s osobní klientelou. Když vědí, kým jsou a dokáží se podle toho prodat, takového úspěchu si vážím víc než kreativně talentovaného studenta, který umí všechno, ale sedí doma a čeká.
Kdo jsou vlastně absolventi kurzů?
Většinou ženy kolem dvaceti až čtyřiceti, které dlouho dělaly, co je nebavilo a teď to chtějí změnit. Od spousty z nich slyším, že k make-upu vždycky inklinovaly, ale rodiče je zrazovali, aby si udělaly školu a našly si pořádné zaměstnání. Teď se dostaly do stádia, kdy jsou soběstačné, řídí si život podle svého a zjistily, že taková práce jim prostě nevyhovuje.
Jakou chybu nejčastěji dělají absolventi?
Rychle se vzdávají, když se jim nedaří. A druhá věc, vrhají se do moc věcí najednou a nechtějí se specializovat. Mám kurzistky, které sotva dodělají make-up kurz, začínají stylistický, potom se hned přihlásí na vlasy, nehty, prodlužování řas a další věci. Šest měsíců z roku stráví jenom na kurzech, ale pořádně neumějí vlastně nic. Což je kámen úrazu, neboť takových lidí, kteří umí od všeho trochu, ale nic stoprocentně, je v dnešní době spousta. Ničím se neliší a jsou k nepoužití. Proto studentům radím se specializovat a tomu přizpůsobit i svůj byznys. Protože na každý obor je jiná klientela i jiná byznysová strategie.
K Make-Up Institutu patří i agentura zprostředkovávají práci začínajícím vizážistům. Jak konkrétně funguje?
Protože jsme zavedená značka, dostáváme poptávky od eventových agentur, organizátorů módních přehlídek, fotografů i kosmetických firem, kteří shání vizážisty nebo beauty konzultantky. Z databáze našich absolventů potom podle toho vybíráme vhodné studenty, kteří se na danou práci hodí. Rozhoduje technika, silné portoflio i jejich profesionalista. Protože vizážistku dělá nejen to, co umí nalíčit v obličeji, ale také jestli umí přijít včas a umí se chovat, tedy dobře reprezentovat sebe i Make-Up Institut. Začátečníkům tím dávám obrovskou šanci zapojit se do praxe a navázat důležité kontakty.
Make-Up Institute nabízí mnoho typů kurzů. Který je aktuálně nejpopulárnější?
Určitě Master Pro A-Z, který je nejobsáhlejším kurzem na českém i slovenském trhu. Kurz obnáší 200 hodin studia a z naprostého začátečníka – amatéra jsme během pěti týdnů schopni udělat schopného vizážistu. Kurz má tu výhodu, že student projde všechny techniky od denního make-upu, večerního, foto make-upu, svatebního, televizního, přehlídkového a v ceně je i portfolio plus startovací balíček vybavení. Absolventi Master Pro A-Z také mají nejlepší šanci uplatnit se v agentuře. Ať dostanu v podstatě jakoukoliv zakázku, vím, že když na ni pošlu studenta z Master Pro A-Z, nerozhodí ho náhlý požadavek fotografa nalíčit kouřové stíny alá 30. léta. V tomto má kurz obrovskou výhodu a dokonce na něj máme i zájemce ze zahraničí. To je pro mě známka, že úroveň make-upu, který děláme, je srovnatelná s trhy v Londýně nebo v Miláně.
Co má dělat žena, která by takový kurz chtěla absolvovat, ale nemá na něj peníze?
Může požádat buď o stipendium, zkusit proplacení kurzu přes Úřad práce, pokud je v evidenci nebo se právě teď zúčastnit soutěže MAKECUP make-up awards 2016. Dáváme v ní příležitost zkušeným make-up artistům i talentům, kteří teprve mají být objeveni. Těm jsem schopní studium u nás zaplatit.
Jaké jsou další novinky v Make-Up Institutu?
Kromě školení v angličtině máme nový Editorial kurz, který je zaměřený na top produkce při přípravě titulních stran časopisů, beauty a fashion editorialů. Absolventi si odnesou opravdu originální fotky do portfolia. Kromě toho jsme letos otevřeli také e-shop, kde se studenti za zvýhodněné ceny mohou vybavit vším potřebným.
Děkuji za rozhovor Jana LeBlanc